Imam ke pichhe Fatiha padhna

مسئله قراءة الفاتحة خلف الامام احاديث صحيه ، علمائے سلف كى عدالت ميں۔
کتبہ/ابوزہیرمحمدیوسف
حديث نمبر 1: عن عبادة بن الصامت رضي الله عنه أنّ رسول الله صلى الله عليه وسلّم قال:"لاصلاة لمن لم يقرأ بفاتحة الكتاب"
عباده بن صامت رضي الله عنه سے روايت هے كه رسول الله صلى الله عليه وسلم نے فرماياكه اس شخص كى نماز نهيں جس نے سوره فاتحه نه پڑهى ـ
تخريج: 1 ــ صحيح البخاري، رقم الحدبيث: 717. 2 ــ صحيح مسلم ، ، رقم الحدبيث: ،  600 ، 601 ، 602.2 ــ جامع الترمذي ،رقم الحديث: 230. 3 ــ سنن أبي داود رقم الحديث: 701 ، 702 . 4 ــ سنن النسائى الصغرى ، رقم الحديث: 900، 901 ، 910 . 5 ــ سنن ابن ماجه ، رقم الحديث : 828. 6 ــ سنن الدارمي، رقم الحدبيث: 1217. 7 ــ مسند أحمد بن حنبل ، رقم الحديث: 22070 ، 22130 ، 22136 .8 ــ صحيح ابن خزيمة ، رقم الحديث ، 476. 9 ــ صحيح ابن حبان ، رقم الحديث: 1817 ، 1822 ، 1828 ، 1829 . 10 ــ مستخرج أبي عوانة ، رقم الحديث: 1307 ، 1308، 1309، 1310، 1330. 11 ــ المسند المستخرج على صحيح مسلم لأبي نعيم ، رقم الحديث: 759، 760، 761. 12 ــ مختصر الأحكام المستخرج على جامع الترمذي ، رقم الحديث: 201، 255، 256. 13 ــ السنن الكبرى للنسائي ، رقم الحديث: 970، 971، 7693. 14 ــ المنتقى من السنن المسندة ، رقم الحديث: 178. 15 ـ سنن الدارقطني ، رقم الحديث: 1065، 1066. 16 ــ السنن الصغير للبيهقي ، رقم الحديث: 172، 260. 17 ــ السنن الكبرى للبيهقي ، رقم الحديث: 2154، 2155 ، 2254، 2676، 2677، 3635، 3636. 18 ــ معرفة السنن والآثار للبيهقي ، رقم الحديث: 722. 19 ــ موطأ عبد الله بن وهب ، رقم الحديث: 321. 20 ــ مسند الحميدي ، رقم الحديث: 380. 21 ــ مسند الشافعي ، رقم الحديث: 132.21 ــ المسند للشاشي ، رقم الحديث: 1212 ، 1214، 1215، 1216. 22 ــ مسند الشاميين للطبراني ، رقم الحديث: 3563 .23 ــ مسند الإمام الشافعي ، رقم الحديث: 3624. 24 ــ مصنف عبد الرزاق ، رقم الحديث: 2535. 25 ــ مصنف ابن أبي شيبة ، رقم الحديث 3526، 26 ــ المعجم الصغير للطبراني ، رقم الحديث: 210. 27 ــ المعجم الأوسط للطبراني ، رقم الحديث: 2319. 28 ــ التاسع والعشرون من المشيخة البغدادية لأبي طاهر السلفي ، رقم الحديث: 29. 29 ــ الأربعين من مسانيد المشايخ العشرين للقشيري ، رقم الحديث: 51. 30 ــ عروس الأجزاء للثقفي ، رقم الحديث: 22. 31 ــ جزء القراءة للبخارى ص 2ـ 32 ــ شرح السنة للبغوي ج3ص نمبر:45 ـ 33 ـ جزء القراءة للبيهقي ص نمبر11ـ اوردوسرى كتابوں ميں مروى هے ـ
1 ــ امام بخارى نے اسكو متواتركها هے[جزء القراءة ص نمبر7] 2 ـ امام ابن البر فرماتے هيں كه يه حديث عام هے اس ميں امام يامقتدى يااكيلے نماز كے لئے تخصيص نهيں هے بلكه سب كےلئے حكم هے ـ[ التمهيد لابن البرج11ص نمبر43] ـ( نوٹ: يهاں پر طوالت كى وجه سے ترجمه پر اكتفا كياگيا هے). 3 ــ امام الكرمانى فرماتے هيں كه اس حديث ميں دليل هے كه تمام نمازوں ميں خواه امام هويامقتدى يااكيلے سب پرسوره فاتحه پڑهنا فرض هے ـ [ حواله: شرح الكرماني للبخاري ج5ص نمبر124]ـ
حديث نمبر2: عن أبي هريرة رضي الله عنه عن النبيّ صلى الله عليه وسلّم قال من صلّى صلاة لم يقرأ فيها بأمّ القرآن فهي خداج ثلاثاً غيرتمام ـ فقيل لأبي هريرة رضي الله عنه إنّا كنّا وراء الإمام فقال اقرأ في نفسك فإنّي سمعت رسول الله صلى الله عليه وسلّم يقول قال الله تعالى قسمت الصلاة بيني وبين عبدي نصفين ولعبدي ماسأل ، إلى آخرالحديث [ صحيح مسلم صفحة 170 مع النووي]
حضرت ابوهريره رضي الله عنه سے روايت هے كه رسول الله صلى الله عليه وسلم نے فرمايا كسى شحص نے كوئى نماز پڑهى اوراس ميں سوره فاتحه نهيں پڑهى تووه نماز ادهورى هے تين بارفرمايا كه وه نامكمل هےـ حضرت ابوهريره رضي الله عنه سے پوچہاگيا كه هم امام كے پيچهے هوتے هيں تو (پہركياكريں) انهوں نے فرماياكه پهرآهسته آهسته اپنے دل ميں پڑها كرو كيوںکہ ميں رسول الله صلى الله عليه وسلم سے يه فرماتے هوئے سنا هے كه الله تعالى فرماتا هے كه ميں نمازكواپنے اوراپنے بندوں کے درميان دوحصوں ميں تقسيم كيا هے اورميرے بندے کيلئے وه كچہ ہے جو اس نے مانگاآخرتک حديث بيان كى ـ [صحيح مسلم صفحة 170 مع النووي]
اس حديث سے مسئله واضح هوگيااورچندباتيں قابل غورهے ملاحظه فرمائيں:
(الف) سوره فاتحه كے بغيرنمازنامكمل هے ، اورهميں نماز مكمل پڑہنے كا حكم هے ، پہرنامكمل نمازكيسے قبول هوگى؟ اسلئے سوره فاتحه هرركعت ميں پڑہنا فرض هےـ
(ب) جس نماز ميں سوره فاتحه نه پڑهى گئ اس نمازكو(خداج) كهاگياهے اورخداج اس كچے حمل كو کہتے هيں جسے اونٹنى وقت سے پہلے گرادےـ جيساكه لغت كى عام كتابوں ميں هےـ مثلالسان العرب ، القاموس ، تاج العروس ، المصباح وغيره ـ
پس سوره فاتحه كے بغيرنمازكواتنى بے کارچيز سے تشبيه دى گئى اوراسكا نام خداج ركها گيا تووه نمازدرست كيسے کہلائے جائے گى؟
حافظ ابن البرفرماتے هيں كه ابوهريره كى اس حديث سے فقهى مسئله نكلتاهے كه هرنمازميں سوره فاتحه پڑهنا فرض هے اورجس نمازميں سوره فاتحه نهيں پڑهى گئ وه نمازناقص اورفاسد هے ـ اگرچہ سوره فاتحه كے علاوه كتنا هى قرآن پڑها گيا هواوريهى مطلب خداج كا هے الخ ــ [شرح مؤطا لابن البرج6ص167 ، 168]ـ
(ج) حديث كے راوى ابوهريره نے بهى يهى مفهوم سمجهاهے جب ان سے امام كے پيچهے نماز پڑهنے كے متعلق پوچهاگيا توانهوں نے جوابا كها كه سوره فاتحه آهسته پڑهاكرجس سے ثابت هوا كه اس حديث ميں سب كو سوره فاتحه پڑهنے كا حكم هے كيوںکہ "الراوي ادرى بمرويته" يعنى راوى اپنى روايت كے مطلب كو زياده بهترجانتا هے ـ
(د) بلكه ابوهريره نے اسى كے متعلق دوسرى حديث بطوردليل كے پيش كى ہے جس ميں سوره فاتحه كوهى نماز كهاگياهے ـ اس حديث ميں نماز كى تقسيم اورسوره فاتحه كى تقسيم كا ذكرهے ـ جس سے صاف ظاهرهے كه سوره فاتحه خود بهى نماز هے ، اسكے بغيرنماز نهيں هوگى ـ
(ز) نيز جولوگ مقتدى كو سوره فاتحه پڑهنے سے روكتے هيں وه غوركريں كه اسكے پاس كيا باقى رها جواسكے اوراسكے رب كے درميان تقسيم كياجائے؟ بلكه اپنے رب سے مناجات ، دعااورجواب سے محروم رهے گااسلئے سوره فاتحه هرنمازى كے لئے ضرورى هے ـ  حديث نمبر 3: عن عبادة بن الصامت رضي الله عنه كنّا خلف النبيّ صلى الله عليه وسلّم في صلاة الفجرفثقلت عليه القرائة فلمّافرغ قال لعلّكم تقرؤون خلف إمامكم؟ قلنا نعم يارسول الله صلى الله عليه وسلّم!قال: لاتفعلواإلا بفاتحة الكتاب فإنّه لاصلاة لمن لم يقرأبهاـ  [تخريج:1 ــ رواه أبو داود رقم الحديث 701 2 ــ  والترمذي رقم الحدبيث 286 . 3 ــ مسند أحمد بن حنبل رقم الحدبيث 22066 . 4 ــ صحيح ابن خزيمة رقم الحدبيث 1498. 5 ــ صحيح ابن حبان رقم الحدبيث 1821. 6 ــ المستدرك على الصحيحين رقم الحدبيث 824 . 7 ــ الأحاديث المختارة رقم الحدبيث 2832 . 8 ــ المنتقى من السنن المسندة رقم الحدبيث 318 . 9 ــ السنن الصغير للبيهقي رقم الحديث 261, 10 ــ البحر الزخار بمسند البزار رقم الحديث: 2372. 11 ــ المسند للشاشي رقم الحديث: 1218. 12 ــ مسند الشاميين للطبراني رقم الحديث: 2070. 13 ــ إتحاف المهرة رقم الحديث: 6503. 14 ــ حديث أبي علي الشعراني رقم الحديث: 6].
جليل القدرصحابى عباده بن صامت رضى الله عنه سے روايت هے كه هم نبى صلى الله عليه وسلم كى اقتداء ميں نمازپڑه رهے تهے پهرآپ صلى الله عليه وسلم نے قراءت كى اورآپ صلى الله عليه وسلم پرقراءت بهارى اورمشكل هوگئى پہرجب آپ صلى الله عليه وسلم نماز سے فارغ هوئے تب فرماياكه شايد تم اپنے امام كے پيچہے قرآن پڑهتے هو؟ هم نے عرض كيا كه هاں يارسول الله صلى الله عليه وسلم ! آپ نے فرمايا ايسے نه كيا كروسوائے سوره فاتحه كے(يعنى صرف سوره فاتحه پڑهاكرو) كيوںکہ جس شخص نے بهى سوره فاتحه نهيں پڑهى اس كى نماز نهيں هوگى ـ ابوداؤد كى ايک روايت ميں هے كه آپ صلى الله عليه وسلّم نے فرمايا كه ميں بهى كه رها تها كه كيا هوگيا هے قرآن مجه سے جهگڑا كررها هے ـ پس جب ميں جهرسے نمازپڑهاؤں توسوره فاتحه كے سواكچہ بهى نه پڑهوـ
صحت حديث: 1ــ امام ترمذى نے اسے حسن كها هے[سنن الترمذى1/ص41]. 2 ــ امام خطابى فرماتے هيں كه يه حديث صاف اورواضح هے كه امام كے پيچہے سوره فاتحه پڑہنا فرض هے خواه وه نماز جهرى هو يا سرى ـ [ معالم السنن شرح ابى داؤد جلد1/ص نمبر:205اوراس كى سند بلكل عمده هے اس پركوئى جرح نهيں هےـ 3 ــ حافظ ابن حجرالدرايه في تخريج الهداية ميں ص 164 فرماتے هيں"وأخرجه أبوداؤد بإسناد رجاله ثقات" يه حديث امام ابوداؤد ميں هے اسكے راوى ثقه هيں ـ
نيز التلخيص جلد1 ص نمبر231 ميں فرماتے هيں ابوداؤد ، ترمذى ، دارقطنى ، ابن حبان ، بيهقى اورحاكم ان سب نے صحيح كها هےـ 4 ــ علامه عبدالحى لكهنوى فرماتے هيں:"وقدثبت بحديث عبادة وهوحديث صحيح قوي السند أمره صلى الله عليه وسلّم بقراءة الفاتحة للمقتدي ـ[السعاية شرح الوقاية ج2/303].
يعنى عباده بن صامت كى حديث ثابت اورصحيح هے اوراس كى سند قوى هے ـ اس سے ثابت هوا كه رسول الله صلى الله عليه وسلم نے مقتدى اورامام كوسوره فاتحه پڑهنے حكم ديا هے ـ
اعتراض:
اس حديث پرايک اعتراض كيا جاتا هے كه اس حديث كى سند ميں محمد بن اسحاق راوى هے جن پرجرح كى گئ هے ـ مگريه اعتراض غلط هے ـ كيوںکہ امام محمد بن اسحاق مشهورثقه راوى هے ـ خود علماء احناف اس سے ثقه مانتے ہيں ـ
1 ــ مشهورحنفى امام ابن الهمام فرماتے ہيں :"امام ابن اسحاق فثقة لاشبهة عندنا في ذلك ولاعند محققي المحدثين"[حواله:فتح القديرشرح الهداية جلد1ص نمبر301].
يعنى امام ابن اسحاق ثقه هے اسكے بارے هميں اور محقق محدثين كوكوئى شبه نهيں ـ
2 ــ علامه عبد الحى لكهنوى فرماتے ہيں:" ان المرجح في ابن اسحاق التوثيق"يعنى راجح قول كے مطابق ابن اسحاق ثقه هے[ديكهئے:السعاية ج1ص نمبر372]ـ
3 ـ علامه سلام الله حنفى مؤطا كى شرح ميں لكهتے هيں كه حق بات يه هے كه ابن اسحاق ثقه هے اسلئے اس كى حديث كے صحيح هونے ميں كوئى شک نهيں هےـ نيز ابن اسحاق اكيلا نهيں هے بلكه اسكے ساته زيد بن واقد بهى اس حديث كا راوى هے جس كى حديث جزء القراءة للبخارى صفحه نمبر7، دارقطنى ج1صفحه 319 اور جزء القراءة للبيهقي 42 وغيره ميں مروى هےـ
يه حديث صحيح اوراپنے مطلب ميں واضح مقتدى كو امام كے پيچہے ضرورسوره فاتحه پڑہنى چاهئے كيونکہ رسول الله صلى الله عليه وسلم نے خاص طورپرمقتدى كوفرمايا كه جس نے سوره فاتحه نهيں پڑهى هوگى اورنماز بهى فجركى تهى جسميں جهرى قراءت هوتى هے ـ نيز آپ صلى الله عليه وسلم كا فرمانا كه جب ميں جهراپڑهوں توميرے پيچہے سوره فاتحه كے علاوه كچہ نه پڑهاكرواس سے ظاهرهوتا هے كه جهرى نماز ميں سوره فاتحه كے علاوه قرآن كى كوئى اورسورت پڑهنا منع هے نه كه سوره فاتحه كاپڑهنا منع هے بلكه اسكے پڑهنے كا حكم هے ـ اس حديث كے سننے بعد كوئى مسلمان امام كے پيچہے سوره فاتحه پڑہنے ميں سستى نهين كرے گاـ
حديث نمبر4: عن محمد بن ابي عائشة عن رجل من أصحاب النبيّ صلى الله عليه وسلّم قال قال رسول الله صلى الله عليه وسلم لعلّكم تقرؤون والإمام يقرأ مرتين أو ثلاثا ــ قالوايارسول الله! إنّا لنفعل ـ قال : فلا تفعلواإلا أن يقرأ أحدكم بفاتحة الكتاب ـ
تخريج:1 ــ  أحمد في المسند، 5/410 . 2 ــ التلخيص الحبيرمع حديث رقم345، . 3 ــ السنن الكبرى للبيهقي ج2/165، في الصلاة ، باب: من قال:يقرأ خلف الإمام فيما يجهرفيه بالقراءة.4  نيل الأوطار للشوكاني ج2/239. 5 ــ جزء القرءة للبخاري ص نمبر18. 6 ــ جزء القراءة للبيهقي ص نمبر15، امام بيهقي فرماتے هيں كه يه حديث صحيح هے امام ابن خزيمه نے اس سے دليل لى هے كه اس حديث ميں بهى مقتدى كو سوره فاتحه پڑهنے كا حكم هے. 7 ــ عون المعبودج3/ص نمبر33، باب القراءة في الفجر.8 ــ شرح شروط الصلاة وأركانها ج1/ص نمبر24.  9 ــ   ابن حبان1/119.  10 ــ الجامع الصحيح جلد2 ص نمبر99، 100، اور شيخ الباني نے اسكو صحيح كها هے ، شيخ ابن العثيمن نے سورة فاتحه كا پڑهنا امام اورمقتدى پرراجح قرارديا هے ـ 11 ـ والدارقطني(129).  12 ــ المصنف 2/نمبر2766. 13 ــ
مصنف ابن أبي شيبة 1/نمبر3758. 14 ــ التمهيد 11/45 . 15 ــ إتحاف الخيرة 2/ 222، 1554 ــ 16 ــ البيهقي في الكبرى 2/166.
ترجمه حديث: محمد بن ابي عائشه ايک صحابى سے نقل كرتے هيں كه رسول الله صلى الله عليه وسلم نےفرمايا شايد تم امام كے پيچہے پڑهتے هوجب امام پڑهتا هے؟ (يه بات) آپ صلى الله عليه وسلم نے دوياتين بارفرمائى ـ صحابه نے عرض كيا ہاں يا رسول الله! آپ نے فرمايا: اس طرح نه كيا كرو بلكه تم ميں سے هركوئى سوره فاتحه پڑهے ـ
صحت حديث: [1] ابن حجرنے كها (اسناده حسن ) يعنى اس كى سند جيدهے التلخيص الحبيرمع حديث رقم345 ـ 2 ــ امام بيهقي فرماتے هيں كه يه حديث صحيح هے اور امام ابن خزيمه نے اس سے دليل لى هے كه اس حديث ميں بهى مقتدى كو سوره فاتحه پڑهنے كا حكم هے السنن الكبرى للبيهقي ج2/165].
حديث نمبر5: عن انس رضي الله عنه أن النبي صلى الله عليه وسلم بأصحابه فلما قضى صلاته أقبل عليهم بوجهه فقال أتقرؤون في صلاتكم والإمام يقرأ؟ فسكتوافقال ثلاث مرات ـ فقال قائل أو قائلون إنّا لنفعل قال: لا تفعلوا وليقرأ أحدكم بفاتحة الكتاب.[جزء القراءة للبخاري حديث نمبر(141)ص نمبر59]
تخريج: 1 ــ صحيح ابن حبان ج 3 ص نمبر337، حديث نمبر 1881، 2 ــ الأحاديث المختارة حديث نمبر 2032. 3 ــ سنن الدارقطني حديث نمبر 1118. 4 ــ السنن الكبرى للبيهقي حديث نمبر 2685. 5 ــ مسند أبي يعلى الموصلي حديث نمبر 2778. 6 ــ إتحاف الخيرة المهرة بزوائد المسانيد العشرة حديث نمبر 1220. 7 ــ إتحاف المهرة حديث نمبر 1187. 8 ــ المقصد العلي في زوائد أبي يعلى الموصلي جزء حديث نمبر 241. 9 ــ المعجم الأوسط للطبراني حديث نمبر 2755. 10 ــ معجم أبي يعلى الموصلي حديث نمبر 299. 11 ــ شرح معاني الآثار للطحاوي حديث نمبر 812. 12 ــ القراءة خلف الإمام للبيهقي حديث نمبر 121. 13 ــ التحقيق في مسائل الخلاف لابن الجوزي حديث نمبر 489. 14 مجمع الزوائدص نمبر110.
ترجمه حديث: انس رضي الله عنه سے مروى هے كه نبى كريم صلى الله عليه وسلم نے صحابه كو نمازپڑهائى پهرجب نماز سے فارغ هوئے توان كى طرف منه كركے فرمايا كياتم امام كے پيچہے پڑہتے جب امام پڑه رها هوتا هے؟ آپ صلى الله عليه وسلم نے يه تين بارفرمايا پس انهوں نے عرض كيا كه هم اس طرح كرتے هيں ــ آپ نے فرمايا كه اس طرح نه كيا كرو بلكه تم ميں سے هركوئى صرف سوره فاتحه اپنے دل ميں پڑہ ليا كرے ــ 
صحت حديث:1 ــ ابن حبان اس حديث محفوظ كها. 2 ــ يه حديث مسند ابويعلى موصلى اورمعجم الطبرانى اوسط ميں بهى مروى هے اوراسكى سند كے سب راوى ثقه هيں حواله: مجمع الزوائدص نمبر110]. (جارى )هذاعندي والله اعلم.

No comments:

Post a Comment